Zwift Race Tips: De Super-Aero afdaling

Weten jullie het nog? Het was een warme zomerdag in juli 2016 toen Chris Froome iedereen wist te verrassen. Op een paar meter van de top op de Col du Peyresourde plaatste de Brit een aanval om vervolgens op zijn bovenbuis te gaan liggen om zo extra aerodynamisch de afdaling in te gaan. Dankzij die move wist hij uiteindelijk iedereen op achterstand te rijden en de rit te winnen

Het verschil tussen winst en verlies

En er is goed nieuws, we kunnen dit in Zwift ook. En er is nog beter nieuws, als je deze skill eenmaal beheerst pak je een groot voordeel. Het kan zelfs het verschil tussen winst of verlies zijn in een Zwift race. Want wist je dat je door deze super aero afdaling, ook wel de supertuck genoemd in de meeste situaties net zo snel daalt als iemand die met 300W op zijn pedalen aan het stoempen is?

Analyse

Als voorbeeld kijken we naar Nicolas Edet van Cofidis in de afdaling van de Epic KOM in de virtuele Tour de France. Hij komt als eerste boven op de klim, maar omdat hij blijft doortrappen komt hij niet in de aerodynamische houding. Daardoor is de luchtweerstand een stuk hoger en dus daalt hij een stuk langzamer dan zijn concurrenten. Na een tijdje zie je dat hij keihard voorbijgereden werd door de rest van het veld.

Uitleg

Maar hoe kom je dan in die super-aero houding? Daarvoor zijn een aantal voorwaarden en die gaan we je vertellen!

  • Je daalt af op een racefiets, dus niet op een tijdritfiets of mountainbike
  • Het dalingspercentage is 3% of hoger
  • Je minimale snelheid is 57km/u
  • Je houd je benen stil
Foto: Zwift

Tot slot

Let wel op, want is het dalingspercentage lager dan 3% of daalt de snelheid onder de 57km/u? Dan zal je avatar uit de aero houding gaan en omdat je de benen stil hebt zul je snel uit een groep gelost worden. Dus blijf altijd scherp!

Leave a Reply